עץ החיים ועשר הספירות

בספר בראשית משול האדם לעץ החיים שרגליו ניצבות באדמה וראשו מיתמר השמימה. על פי הקבלה, האל הוא אינסופי ובלתי מושג, אך למרות זאת, בעזרת הספירות, ניתן לנסות ולהבין את הצורות בהן הוא מתגלה בעולם. במקומות רבים מתוארות הספירות כמעין “צינורות” המחברות בין עולמנו לבין האל ודרכן עובר השפע האלוקי.

תרשים עץ החיים בעל משמעות נסתרת ועמוקה המהווה מקור להשראה וידע אינסופיים. עץ החיים הוא אחד הסמלים המזוהים ביותר עם הגאומטריה הקדושה- זרע החיים, פרח החיים, חתך הזהב.

לעץ החיים צד זכרי, שהוא צד ימין– כתר, חכמה, חסד, תפארת, נצח וצד ניקבי, שהוא צד שמאל– בינה, גבורה, הוד, יסוד, מלכות.

שלוש הספירות העליונות, כתר, חכמה ובינה- מכונות ראש. הן נבדלות משאר הספירות התחתונות מבינה אנרגטית בשל היותן המרכז ממנו יורד שפע אלוקי אל הספירות התחתונות. שבע התחתונות, מכונות ‘גוף’, משום שהן מייצגות את בכוחות הרגשיים והמעשיים.

שבע הספירות התחתונות מקבילות לאושפיזין: חסד- אברהם אבינו, גבורה- יצחק, תפארת- יעקב, נצח- משה, הוד- אהרון, יסוד- יוסף, מלכות- דוד. שבע הספירות התחתונות כנגד שבע מתכות: כסף- חסד, זהב- גבורה, נחושת- תפארת, בדיל- נצח, עופרת- הוד, כסף חי- יסוד, ברזל- מלכות.

מבנה העץ:

הימני– עמוד החסד- נצח, חסד, חכמה

השמאלי– עמוד הדין- בינה, גבורה והוד.

מרכז– כתר, תפארת, יסוד מלכות. המרכז מחבר בין העמוד הימני (הזכרי) לבין העמוד השמאלי (הנקבי) ומאפשר זרימה בינהם. זיווג, אהבה, פריון ויצירה.

ניתן לאמר כי עץ הספירות משמש כעין מפה המתארת את מעשה הבריאה כולה עד ירידה לפרטי פרטים בחיי האדם.

כתר- מייצגת את ההשגחה האלוהית ואת השפע. מביעה את הרצון האלוהי ואת החיבור לאינסוף.

חכמה- מקבלת את האור מספירת כתר, היא הביטוי ההתחלתי של האנרגיה היוצאת מהכתר ונותנת סדר והגדרה להתהוות רעיונות ראשוניים. חכמה היא נקודת ההתחלה של הברקה רעיונית.

בינה- מוזנת מחכמה, היא התגלמות החכמה, היא לוקחת את הרעיון שנוצר בחכמה ומנסה לברר כיצד יהיה אפשר לממש אותו במציאות.

חסד (אברהם)- מביאה את הטוב האלוהי והשפע האין סופי לעולם, בלי חשבון ובלי צימצום. מיצגת את כוחה העצום של האהבה הניתנת ללא גבולות, גמילות חסדים וחיבור לרוחניות.

גבורה (יצחק)- במקביל לספרת חסד גבורה נקראת ספירת הדין. תפקידה לשמש בלב לעוצמת השפע והנתינה היוצאים מהחסד. הגבורה מיצגת את הצימצום הרגשי ומיצגת ראיה מעשית, ובכך מאזנת בין נתינה לקבלה.

תפארת (יעקב)- מקשרת בין הכוחות המנוגדים שבספירות חסד וגבורה ליצור הרמוניה בין דין ורחמים. מיצגת את שלמות הנשמה ברמתה המאוחדת, משמשת כמאזניים בין הזכריות לנקביות, בין הסוער לשקט, מחברת אותנו לתחושות פנמיות וממחישה את היופי והשלמות בעולמנו.

נצח (משה)- מיקומה מתחת לספירת החסד. הנצח משמש צינור להעברת השפע אל העולם בו אנו חיים, מבטאת את הנצחיות ואת בסיס הנתונים הקבוע המושרש באדם. מכילה את האמונה והספק.

הוד (אהרון)- מתחת לגבורה, יישום גשמי של תהליכים מחשבתיים. במהותה מצמצמת את כלל הרצונות לכדי פעולה מדוייקת מתוך התחשבות ושימת דגש על שיקול עלות מול תועלת.

יסוד (יוסף)- ספירה זו מיצגת את החיבור בין השמיים והארץ, מרעיון למעשה. היא צוברת את התובנות והשיקולים ומזרימה הכל לספירת מלכות. ספירה זו מטמיעה בנו את הרצון לחיות ולספוג את הנאות החיים והיא משפיעה על חיי המין שלנו.

מלכות (דוד)- מסיימת את כל עשר הספירות, מייצגת את העולם הגשמי ועשיה חומרית. זה המקום בו הכל מקבל מושג וצורה ממשיים. מלכות היא קוטבית לכתר ומייצגת את יסוד האדמה, האן ועכשיו.

עשר הספירות הן עולם בתוך עולם, כל אחת מהספירות מייצגת את האיזון המלא ביקום ובאדם, נפשית וגופנית.

מוזמנים להעמיק את הידע: תלמוד עשר הספירות- הרב יהודה אשלג בעל הסולם, ספר היצירה, ספר שערי אורה, פרקי יסוד בהבנת הקבלה וסמליה- גרשם שלום.